Erasmus MC: rookvrij!

Op naar een rookvrije generatie

Sinds september 2019 is het Erasmus MC-terrein officieel rookvrij. Medewerkers die al een poosje meelopen herinneren zich nog wel de volle asbakken tijdens vergaderingen of de blauwe walmen op de kliniek. Wat is de geschiedenis van roken in het Erasmus MC en in de gezondheidszorg?

“De beste sigaret voor uw gezondheid!” Met deze slogan begon het merk Chief Whip haar reclamecampagne in kranten en tijdschriften in de jaren '20 van de vorige eeuw. De claim zou zijn bevestigd door het Institute for Hygiene te London.

In 1946 begon in Amerika de campagne met de slogan “More doctors smoke Camels than any other cigarette.” Het zou zijn gebaseerd op een enquête onder artsen, maar het onderzoeksbureau was natuurlijk niet onafhankelijk. De beeldvorming bleef: de foto van arts met sigaret was een krachtig beeld om een tabaksmerk de geruststellende associatie te geven van kwaliteit en gezondheid.

In ziekenhuizen rookte vrijwel iedereen. Medewerkers en patiënten mochten overal vrij roken. In gangen, liften en zelfs in sommige patiëntenkamers hing vaak een blauwe nicotinewalm. Tot de jaren ’80 werden in Dijkzigt sigaretten per karretje op afdelingen te koop aangeboden.

Tegengeluiden groeiden en vanaf 1988 werden Verboden te roken-bordjes opgehangen in Dijkzigt en in Daniel. “Als kankerkliniek hadden wij al veel eerder een rookverbod moeten instellen,” aldus het personeelsblad Scanner. “Wij moeten toch het goede voorbeeld geven.”

In 2019 is de volgende stap gezet. In samenwerking met het Erasmiaans en de Hogeschool is nu heel Hoboken rookvrij verklaard. Verklaard, want roken vindt stiekem nog elke dag plaats, zoals in de parkeergarage. We willen toe naar een rookvrije generatie. Maar de geschiedenis laat zien dat dat een kwestie van lange adem is.